Thursday, December 15, 2011

Meminta Dari Allah-Part 1



Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur pada Yang Maha Kuasa. Diberi Tenaga dan Nafas agar dapat di kenang kembali segala dosa dan kesilapan yang aku lakukan hanya untuk memberi kesempatan untuk bertaubat dan memohon keampunan padanya. Masya'ALLAH betapa kasihnya Dia. hanya aku yang sering lalai, lupa, bongkak dan malas mengadu padanya. Semoga tulisan kali ini menjadi doa untuk ku untuk kembali ke jalan yang boleh bertaut pada KasihNYA..

Hari ini aku dapat menghadiri kuliah mingguan bersama Ustaz Dr Hj. Idris Ibrahim. Beliau banyak emberi ilmu yang sesuai untuk aku amalkan dengan tenang dek kemalasan yang dah berakar umbi dalam diri ini. Hari ni dia mengajar tentang bagaimana hendak "Meminta Pada Allah"/ Berdoa. Insya'Allah aku akan nyatakan amalan yang beliau sampaikan sedikit demi sedikit. Moga Allah Permudahkan. Amin.

1. Cara yang paling bagus untuk memohon dengan berhajat adalah dengan Solat Hajat (afdhal di waktu malam)/dengan cara bersolat. Solat sunat ini dilakukan selepas solat Isya'. Kaifiat solat ini adalah:

- berniat "Sahaja Aku solat sunat hajat kerana Allah Ta'ala"
- pada rakaat pertama selepas Al-fatihah, bacalah surah Al-kafirun 1x
- pada rakaat kedua selepas Al-fatihah bacalah suraj Al-ikhlas 1x
- selepas salam, berdoalah dengan berselawat keatas nabi, memohon ampun kedua ibu bapa/mertua/mentua, memohon ampun diri/keluarga, kemudian sebut nama diri pemohon doa cth: ya Allah Aku Saiful bin Mohd memohon.......
- amalan ini hendaklah dilakukan selama 40 hari tanpa putus kerana kita sebagai hambanya tidak mengetahui bilakah Allah akan mengabulkan permintaan kita. ia tidak lain hanyalah ingin menyuruh hambanya untuk tidak putus asa mengharap pertolongan daripaNYA...

bersambung.............

No comments:

Post a Comment